Home » כמה מילים על דחיינות

כמה מילים על דחיינות

על ידי יפעת ליבוביץ

אני בטוחה שלא פעם אתם מוצאים את עצמכם נמנעים מלעשות משהו שממש לא בא לכם לעשות. לפעמים זה במודע ולפעמים זה ממש לא – אתם פשוט לא מגיעים לעשות את מה שאתם יודעים שאתם צריכים לעשות.

ולכן, בפוסט הזה אני רוצה לכתוב לכם כמה מילים על דחיינות ולהסביר למה כל כך חשוב לכם כבעלי עסקים לשים לב לתכונה / התנהגות / תוצאה הזאת.

הנה חלק ממה שכתוב על דחיינות בויקיפדיה:

"דחיינות היא התנהגות המתאפיינת בדחייה או הימנעות של אדם מביצוע פעולה או מטלה שהוא מעוניין או צריך לבצע. דחיינות מקושרת לרוב לפרפקציוניזם, דחיינים עלולים לסבול מדחק, רגשי אשמה, גרימת משבר וגרימת אכזבה לזולת בשל אי עמידתם בהתחייבויותיהם."

מנסיוני עם בעלי עסקים, אני מוצאת שלרוב, דחיינות מקושרת ברוב המקרים דווקא להישארות באזור הנוחות ולא בהכרח לפרפקציוניזם.

כלומר, ברוב המקרים בהם אנחנו דוחים משהו שאנחנו יודעים שצריך לעשות אותו ואנחנו לא עושים, זה בגלל שבעשייה הזאת יש משהו שמרתיע אותנו, שמפחיד אותנו וכדי לעשות את זה אנחנו חייבים לצאת מהמקום הנוח שלנו, ולהתמודד עם משהו קצת פחות נעים. (הרי אם זה היה נעים, לא היינו דוחים את זה).

דחיינות יכולה להיות מאד בעייתית אם היא באה לידי ביטוי בעשייה העסקית, ומצד שני, כבעלי עסקים היא יכולה להיות החברה הכי טובה שלכם:

עשייה עסקית נכונה ונבונה מתבססת על עבודה מסודרת עפ"י תכנית עבודה ידועה ומוגדרת מראש. אם אתם עובדים נכון, חשוב שתהיה לכם תכנית שנתית בה הגדרתם לעצמכם את המטרות, היעדים והפעולות שעליכם לעשות כדי להשיג את היעדים הללו. ברגע שאתם מתחילים לדחות עשייה ולגרור אותה מעבר לזמן שהקצבתם לעצמכם, תכנית העבודה משתבשת, לוח הזמנים שלכם מתבלבל והכי חשוב – אין לכם "שקט" בראש כי אתם יודעים שיש דברים שצריך לעשות ואתם פשוט לא עושים או לא מגיעים אליהם. בקיצור – מרחב העבודה שלכם לא נינוח.

אז איך הדחיינות יכולה להיות החברה הטובה שלכם? בהחלטה של רגע אם רק תחליטו לתת לה את התפקיד הזה: אם אתם שמים לב שכבר כמה וכמה פעמים אתם נמנעים מלעשות משהו מסויים ולא ממש ברור לכם למה, או שאתם שמים לב שאתם נמנעים מלעשות משהו ובכל פעם אתם מספרים לעצמכם סיפור אחר על למה לא הגעתם לזה, זה בדיוק המקום שצריך לאותת לכם שמשהו לא בסדר, לנער אתכם ולומר לכם, כמו שחבר טוב היה עושה, שיש פה בעיה ושיש פה משהו שכנראה קצת מפחיד אתכם או מעורר אצלכם איזשהו חשש.

ההבנה שיש בעיה זה כבר יותר מחצי הדרך לפתרון. רק מי שמבחין שיש בעיה יכול לטפל בה.

אז אם יש בעיה – אין בעיה!

מה עושים עם הדחיינות?

אני אומרת שלרוב, הדברים הרבה יותר פשוטים ממה שנדמה לנו. גם הטיפול בדחיינות הוא פשוט ומהנה ומתבסס על ההבנה שבעצם אנחנו לא דחיינים. אנחנו מורכבים מכל כך הרבה חלקים  (שכולם רוצים בטובתנו) ואחד החלקים, התפקיד שלו הוא לגרום לנו לדחות ולהימנע מעשייה מסויימת כי יש לו אינטרס.

מה האינטרס שלו וממה הוא רוצה לשמור עלינו? זה תלוי. לפעמים הוא רוצה לשמור עלינו מאכזבה, לפעמים מכישלון, לפעמים הוא פשוט שומר עלינו שלא ניפגע. אצל כל אחד זה משהו אחר ואת זה אנחנו מגלים תוך כדי שיחה. לאחר שמבינים מהו החשש, אנחנו נותנים מענה לחשש הזה מהפגיעה או הכשלון, ובנוסף אנחנו מייצרים בסיס לעשייה נינוחה שתאפשר לכם לפעול בלי פחד ובלי לדחות יותר.

דחיינות זה לא אחת התכונות שלכם שנגזר עליכם לחיות ולהתמודד עם התוצאות שלה לנצח. אפשר בהחלט לסיים עם הדחיינות, להימנע מלהגיע למצב של כיבוי שריפות ולהתחיל להתנהל הרבה יותר נכון מבחינה עסקית, כבר היום.

ואיך אתם מתמודדים עם דחיינות?

 

בטח תאהבו גם את זה:

שאלות? חוויות מהמתכון? אשמח לשמוע מכם כאן

דילוג לתוכן