Home » חורבת תנשמת ביער שוהם

חורבת תנשמת ביער שוהם

על ידי יפעת ליבוביץ

במרכז הארץ, בערך 15 דקות מכל מקום, נמצא היער הקהילתי "יער שוהם". היער נחשב לקהילתי מאחר וקק"ל בשיתוף עם המועצה המקומית ומתנדבים מתושבי שוהם, אחראים על תחזוקת המקום, שיפור, ניקוי ופיתוח.

2000 דונם של ירוק, חלק מהשבילים נפלאים ומיועדים להולכי רגל ורוכבי אופניים בלבד – כאלה שלא רוצים לשמוע את שאון המכוניות, אזורים שלמים לפיקניקים, נוף נפלא וגם אתר ארכיאולוגי מקסים… כל אלה במרחק יריקה מהבית. כדי להגיע רשמו בווייז – "חורבת תנשמת".

טיול ביער שוהם

אפשרי להגיע עם מכוניות ממש עד האתר הארכיאולוגי, שם יש חניה בשפע.

העונה המומלצת לטיול כמובן היא החורף, אז הכל ירוק ופורח ומרבדים של כלניות ורקפות פרוסים לרגלי המטיילים. אנחנו טיילנו שם בסוף דצמבר וגילינו שם את הכלנית הראשונה לעונה זו

יער שוהם

בשנת 1986 התגלו במקום שרידים של כנסיה ביזנטית מהמאה הרביעית לספירה – 27 מטרים אורכה, כשעל כל שטח הרצפה שלה נותר פסיפס מרשים ביותר. לידה נמצאים קברים חצובים בסלע ובריכת מים עמוקה וממש בצמוד לכנסיה – בית בד.

אריכואלוגיה עתיקה

הכנסיה שימשה ככנסיית דרכים, כזו שלא שייכת לשום ישוב ובעיקר מיועדת לאלה שבדרכים. ברצפת הכנסיה, בתוך הפסיפס ניתן לראות כתובת שמצביעה על כך שהכנסיה הוקדשה לקדוש בכחוס.

אריכואלוגיה

ממצא מיוחד שהתגלה במקום הוא מדליון עגול בקוטר 67 ס"מ, שהועבר אחר כבוד למוזיאון א"י. באתר עצמו אפשר לראות העתק של המדליון שבו רואים את אלת המזל טיכה, שהיתה זו שדאגה לשלומן של הערים הקדומות. טיכה מתוארת כאן כשלראשה כתר בצורת חומה עם שלושה מגדלים ושער אחד. בידה השמאלית היא מחזיקה את קרן השפע, ובידה הימנית, היא מחזיקה שרביט שראשו מעוגל. במדליון נכתבו שתי כתובות, ומאחת מהן מסיקים החוקרים שהוא נעשה בשנת 582 לספירה.

אריכאולוגיה

הטיול ביער שוהם מקסים, קצר, וקולע בדיוק לאלה שלא בא להם לנסוע רחוק בשביל קצת טבע, אריכואלוגיה ופרחים. המסלול מתאים מאד לילדים ונגיש לעגלות, וכמובן שאת כל ההסברים המפורטים ניתן לקרוא ולשמוע במקום עצמו.

יער שוהם

תהנו 🙂

 

בטח תאהבו גם את זה:

שאלות? חוויות מהמתכון? אשמח לשמוע מכם כאן

דילוג לתוכן