Home » גולאש הונגרי משגע

גולאש הונגרי משגע

על ידי יפעת ליבוביץ

גולאש זה אחד המאכלים שהילדים שלי הכי אוהבים. זה מסוג המאכלים שמעלה אצלם זכרונות מארוחות טעימות בחו"ל, בעיקר מאוסטריה, שם אכלנו באחת המסעדות, בקצהו של הר שנוגע בשמיים, קערת גולאש חמה וטעימה, כשמסביב הכל ערפל, ובין לבין, כשהערפל קצת התפוגג, נגלה לעינינו נוף מושלם ואינסופי. זכרון נוסף הוא מבודפשט הקפואה, לשם נסענו כדי שהילדים יראו איך נראה שוק חג המולד בשיא יופיו, עם כל האורות והקישוטים המרהיבים. אמנם בהונגריה מגישים את הגולאש בעיקר עם בצקניות, אבל אצלי אוהבים אותו על אורז. כך או כך, אי אפשר להפסיק לאכול ממנו מרוב שהוא טעים.

אני מכינה את הגולאש כשיש איזו שבת חורפית שהכי מתאים לאכול בה צלחת שכזאת, עם בשר רך רך רך, ששוכב לו בתוך רוטב אדום ומדהים, שאת טעמו המיוחד הוא מקבל מהפלפלים האדומים, מהפפריקה ומהקימל הטחון. ברוטב הזה אין עגבניות, למרות שהוא נראה כמו רוטב עגבניות בדיוק.

כמו כל התבשילים שלי, גם התבשיל הזה פשוט ביותר להכנה למרות שזמן הבישול שלו ארוך. אנחנו רוצים גם שהבשר יתרכך ויימס בפה, וגם שכל הרוטב הזה יקבל עומק טעמים, שבישול קצר לא יכול לתת לו.

עוד מילה לגבי הרוטב – אפשר להכין את התבשיל לפי ההוראות, וכשהבשר רך ומוכן, פשוט לאכול אותו כמו שהוא, כשהרוטב מורכב מחתיכות קטנות של ירקות, ואפשר גם לטחון את הרוטב למרקם חלק ואחיד. אני אוהבת להוציא את הבשר מהסיר כשהוא מוכן, לרסק את כל מה שנשאר בסיר בעזרת מוט בלנדר לרוטב חלק ואז להחזיר לתוך הרוטב את חתיכות הבשר. בשתי האופציות – הטעם מעלף 🙂

יאללה למתכון –

מה צריך:

שמן

2 ק"ג בשר שריר טרי, בחתיכות

1 בצל גדול קצוץ לקוביות

2 גבעולי סלרי עם העלים קצוצים

1 גזר חתוך לקוביות

3 פלפלים אדומים בקוביות

2 כפות פפריקה מתוקה הונגרית

1/2 כף פפריקה חריפה

1 כף אבקת מרק (ללא מונוסודיום גלוטומט)

1 כפית סוכר

1/2 1 כפית גדושה קימל טחון

12 כדורי פלפל אנגלי

2 עלי דפנה

מלח פלפל

מים – כמה שצריך

איך מכינים:

מחממים שמן בסיר, ממליחים ומפלפלים את קוביות הבשר ומשחימים אותן בשמן החם משני הצדדים.

קוביות בשר

גולאש הונגרי

מוציאים לקערה

בשר לגולאש

לסיר בו השחמנו את הבשר מוסיפים מעט שמן אם יש צורך, ומטגנים בתוכו את קוביות הבצל, הסלרי, הגזר והפלפלים.

ירקות

משחימים טיפה את הירקות ומוסיפים לסיר את התבלינים – פפריקה מתוקה וחריפה, קימל, אבקת מרק, סוכר, עלי דפנה, פלפל שחור, פלפל אנגלי וקצת מלח (זהירות עם המלח, אבקת המרק מלוחה … כדאי לטעום לאחר הוספת הנוזלים ואם יש צורך – להוסיף מלח אז)

ירקות

מוסיפים מים לכיסוי הירקות וקצת יותר, מערבבים וטועמים. מתקנים תיבול.

ירקות

מחזירים את חתיכות הבשר לסיר, משבצים אותן בתוך הרוטב. אם יש צורך להוסיף עוד קצת מים כדי שהבשר יישב בכיף ברוטב – מוסיפים. שימו לב – אתם לא רוצים לכסות את הבשר במים מאחר והוא מתכווץ במהלך הבישול ואז נשארת כמות נוזלים גדולה מדי. ודאו שיש כמות מים כמעט עד גובה הבשר, בתוך הסיר המתבשל זה כבר יסתדר יופי

גולאש הונגרי

מכסים את הסיר ומבשלים במשך שלוש עד ארבע שעות – עד שהבשר רך. אני מבשלת את חצי השעה הראשונה על הגז (לאחר רתיחה אני מנמיכה לאש בינונית לחצי שעה), ואת שאר זמן הבישול, אני ממשיכה בתנור שחומם ל- 160 מעלות, אבל זה לגמרי אפשרי לערוך את כל זמן הבישול על הגז אם זה יותר מתאים לכם.

לאחר 3-4 שעות, מציצים לתוך הסיר ובודקים שהבשר כבר רך.

גולאש הונגרי

את הגולאש אפשר כאמור לאכול ככה, איך שהוא – זה לגמרי מוכן. אם אתם כמוני, מעדיפים רוטב חלק יותר, הוציאו את כל חתיכות הבשר מהסיר לקערה, ובעזרת בלנדר מוט, טחנו את הרוטב למחית חלק ואחידה.

בשר לגולאש

סיר גולאש

בשר ברוטב

החזירו את הבשר לסיר, תנו לו לשחות בכיף ברוטב

גולאש הונגרי

תכינו אורז טעים או פירה או בצקניות, והנה לכם גולאש לתפארת, טעים, מנחם ומענג.

גולאש הונגרי

בתאבון 🙂

 

בטח תאהבו גם את זה:

שאלות? חוויות מהמתכון? אשמח לשמוע מכם כאן

דילוג לתוכן